PENGAJIAN MALAYSIA
DUB1012
PENSYARAH :
ENCIK MOHD KHIR JOHARI B. ABAS
NAMA AHLI KUMPULAN :
- MAI NOR ADLINA BT MEOR ABDUL LATIFF (15DPM17F1005)
- NUR SYARAH AIN BT AMRI (15DPM17F1013)
- NOORYASMIN EMALIN BT AZHAR (15DPM17F1009)
- NUR EZATUL NABILA BT MOHD NIZAR (15DPM17F1045)
KANDUNGAN
👉 PENGHARGAAN
👉 OBJEKTIF
👉 PENGENALAN
👉 KONSEP PEMBANGUNAN INSAN
↦ DEFINISI PEMBANGUNAN INSAN
👉 SISTEM PENDIDIKAN
↦ PERINGKAT & TEMPOH PENDIDIKAN
↪ PENDIDIKAN PRASEKOLAH
↪ PENDIDIDKAN SEKOLAH RENDAH
↪ PENDIDIKAN SEKOLAH MENENGAH
↪ PENDIDIKAN LEPASAN MENENGAH
↪ PENDIDIKAN FORMAL
👉 CADANGAN MEMPERTINGKATKAN DALAM
SISTEM PENDIDIKAN
👉 RUMUSAN
PENGHARGAAN
Selamat sejahtera dan bersyukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah rahmatnya dapat kami menyelesaikan tugasan kerja kursus ini dengan penuh jayanya. Kami menjulang sepenuh penghargaan kepada Encik Khir Johari Bin Abas, pensyarah matapelajaran Pengajian Malaysia (DUB1012) diatas kesudian beliau memberi tugasan ini kepada kami. Beliau juga banyak membantu sepanjang proses pembentukan tugasan ini berlaku. Selain itu, tidak lupa juga penghargaan kepada keluarga kami yang membantu dan memberi sokongan dari segi fizikal dan mental sepanjang penghasilan tugasan ini. Akhir kata kami juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada ahli kumpulan dan rakan-rakan yang banyak membantu kami secara langsung atau tidak langsung sepanjang proses merialisasikan tugasan ini. Pelabagai ilmu yang kami peroleh sepanjang kami menyiapkan tugasan ini. Sikap kerjasama yang ditunjukkan oleh rakan-rakan saya ternyata membuah hasil dengan kejayaan kami menyiapkan tugasan yang diberi ini, tanpa bantuan daripada semua pihak tidak mungkin kami dapat menyiapkan kerja kursus ini dengan sempurna.
OBJEKTIF
→ Pembaca dapat memahami lebih mendalam maksud pembangunan insan yang sebenar serta dapat menghuraikannya dengan baik.
→ Pembaca mengetahui tentang sistem pendidikan yang dilaksanakan oleh kerajaan Malaysia untuk memajukan pendidikan negara.
→ Pembaca mengehtahui apa yang telah dirancang dan dibuat penambahbaikan oleh kerajaan Malaysia terhadap pembangunan insan dalam sistem pendidikan.
→ Pelajar memahami dan lebih menghayati betapa pentingnya pendidikan untuk membangunkan diri, masyarakat dan negara.
PENGENALAN
Pendidikan merupakan satu proses mendidik seseorang insan
untuk memperoleh keilmuan sehingga dapat mengubah
tingkah laku serta sikap daripada negatif kepada positif.
Pendidikan juga dapat mengembangkan potensi individu ke arah
positif seperti membina akhlak, budi pekerti dan peribadi yang
mulia. Malahan pendidikan membangunkan insan daripada
aspek sosial iaitu sumbangan sesesorang kepada
diri, masyarakat serta negara. Selain itu, pendidikan
adalah penghubung kepada pembangunan insan
seterusnya membantu ke arah pembangunan negara.
KONSEP PEMBANGUNAN INSAN
Kerajaan sangat komited dalam Pembangunan Modal Insan. Pembangunan Modal Insan adalah tindakan atau program yang dilaksanakan oleh sesebuah organisasi untuk membangunkan seseorang supaya berketerampilan dari aspek pengetahuan, berkemahiran dan pembentukan sikap dalam melaksanakan tugas. Dalam konteks negara Malaysia, Pembangunan Modal Insan adalah usaha yang dilakukan oleh pihak kerajaan bagi melahirkan rakyat yang berpendidikan, berkemahiran dan seterusnya berkebolehan membantu.
Antara kepentingan Pembangunan Modal Insan adalah seperti yang berikut ↴
➠ Menjana pendapatan negara
➠ Pembangunan negara pada masa akan datang
➠ Penentu kejayaan dasar-dasar kerajaan seperti Wawasan 2020
➠ Membantu kerajaan dalam membangunkan negara
Pendidkan memainkan peranan yang penting dalam membangunkan modal insan. Modal insan yang ingin dihasilkan oleh mantan Perdana Menteri YAB Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi ialah seorang yang mampu ↴
➭ Berfikir secara kritis dan kreatif
➭ Berkemahiran menyelesaikan masalah
➭ Berkeupayaan mencipta peluang-peluang baharu
➭ Mempunyai ketahanan serta berkebolehan untuk berhadapan dengan persekitaran
PEMBANGUNAN INSAN
Pembangunan bermaksud proses membina, mencapai kemajuan, perkembangan dan sebagainya. Insan pula bermaksud insan atau manusia yang dijelaskan sebagai makhluk yang telah dicipta oleh Tuhan. Maksud yang ingin disampaikan ialah pembinaan insan yang tepat dan betul dapat membantu sesebuah negara dalam melahirkan masyarakat yang memastikan kejayaan masa depan negara. Secara umum dan amnya konsep pembangunan modal insan dan kepentingannya berkenaan dalam pembangunan negara pada masa kini dan akan datang.
Pembangunan Insan dirujuk sebagai pembangunan sumber manusia yang perlu digilap diperingkat awal iaitu semasa diusia muda kerana ia merupakan elemen penting bagi memastikan negara terus berdaya saing dan tahan lebih-lebih dalam zaman ekonomi sejagat yang berlandaskan pengetahuan serta bertunjangkan sains dan teknologi.
SISTEM PENDIDIKAN
Pendidikan dalam zaman ini bercirikan unsur global dan masa yang sama tanpa meninggalkan yang asal yang bersifat tempatan. Pendidikan perlu melahirkan warganegara Malaysia yang berupaya merancang masa depan, mampu menghadapi cabaran baru, berupaya pilihan dengan masa depan serta berupaya membuat pilihan dengan bijak, tepat dan sesuai dengan cabaran semasa yang dihadapi.
Sistem pendidikan di Malaysia bermula diperingkat asas sekolah rendah, menengah seterusnya peringkat Pengajian Tinggi. Pelajar akan melalui pelbagai ujian dan peperiksaan yang disediakan oleh pihak bertanggungjawab untuk menentukan tahap kefahaman mereka dengan apa yang telah diajar. Melalui peperiksaan yang diambil, pelajar dapat dinilai dan dikategorikan kepada beberapa kumpulan. Tujuan pembahagian kumpulan ini adalag untuk membantu kumpulan yang rendah agar boleh diperbaiki dan meningkat nik serta kumpulan yang tinggi lebih maju.
Matlamat pendidikan di Malaysia adalah bertujuan untuk :
➢ Melahirkan rakyat Malaysia yang taat setia dan bersatu padu
➢ Melahirkan insan beriman, berakhlak mulia, berilmu, berketerampilan dan sejahtera
➢ Menyediakan sumber tenaga manusia untuk keperluan kemajua negara
➢ Memberi peluang-peluang pendidikan kepada semua warganegara Malaysia
PERINGKAT DAN TEMPOH PENDIDIKAN
Kementerian akan memastikan kanak-kanak mendapat peluang yang sama dalam pendidikan tanpa mengira latar belakang etnik melalui usaha memastikan akses sejagat pada peringkat persekolahan, pendidikan rendah, menengah rendah dan menengah atas.
Antara langkah-langkah yang diambil termasuklah yang berikut :
⇝ Memastikan peringkat dan tempoh pendidikan selari dengan amalan sistem pendidikan berprestasi tinggi
⟿ Pemberian bantuan yang lebih bersasaran dan berasaskan keperluan serta bantuan lain kepada pelajar dan sekolah
PERINGKAT PENDIDIKAN
Sistem pendidikan terbahagi kepada lima peringkat ⤵
Peringkat Pertama ➾ Prasekolah
Peringkat Kedua ➾ Sekolah Rendah
Peringkat Ketiga ➾ Sekolah Menengah
Peringkat Keempat ➾ Lepas Menengah
Sistem pendidikan formal selama 12 hingga 13 tahun (tidak termasuk pendidikan prasekolah sebelum mengikuti pendidikan tinggi.
PENDIDIKAN PRASEKOLAH
Pendidikan prasekolah ialah tempoh yang mencukupi kepada kanak-kanak untuk mengembang potensi intelek, rohani, emosi dan jasmani sebagai persediaan sekolah rendah.
a) Pendidikan prasekolah untuk kanak-kanak berumur antara 4 hingga 5 tahun➻
PENGAJIAN MALAYSIA
DUB1012
PENSYARAH :
ENCIK MOHD KHIR JOHARI B. ABAS
ENCIK MOHD KHIR JOHARI B. ABAS
NAMA AHLI KUMPULAN :
PENGHARGAAN
Selamat sejahtera dan bersyukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah rahmatnya dapat kami menyelesaikan tugasan kerja kursus ini dengan penuh jayanya. Kami menjulang sepenuh penghargaan kepada Encik Khir Johari Bin Abas, pensyarah matapelajaran Pengajian Malaysia (DUB1012) diatas kesudian beliau memberi tugasan ini kepada kami. Beliau juga banyak membantu sepanjang proses pembentukan tugasan ini berlaku. Selain itu, tidak lupa juga penghargaan kepada keluarga kami yang membantu dan memberi sokongan dari segi fizikal dan mental sepanjang penghasilan tugasan ini. Akhir kata kami juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada ahli kumpulan dan rakan-rakan yang banyak membantu kami secara langsung atau tidak langsung sepanjang proses merialisasikan tugasan ini. Pelabagai ilmu yang kami peroleh sepanjang kami menyiapkan tugasan ini. Sikap kerjasama yang ditunjukkan oleh rakan-rakan saya ternyata membuah hasil dengan kejayaan kami menyiapkan tugasan yang diberi ini, tanpa bantuan daripada semua pihak tidak mungkin kami dapat menyiapkan kerja kursus ini dengan sempurna.
OBJEKTIF
→ Pembaca dapat memahami lebih mendalam maksud pembangunan insan yang sebenar serta dapat menghuraikannya dengan baik.
→ Pembaca mengetahui tentang sistem pendidikan yang dilaksanakan oleh kerajaan Malaysia untuk memajukan pendidikan negara.
→ Pembaca mengehtahui apa yang telah dirancang dan dibuat penambahbaikan oleh kerajaan Malaysia terhadap pembangunan insan dalam sistem pendidikan.
→ Pelajar memahami dan lebih menghayati betapa pentingnya pendidikan untuk membangunkan diri, masyarakat dan negara.
PENGENALAN
PENGENALAN
untuk memperoleh keilmuan sehingga dapat mengubah
tingkah laku serta sikap daripada negatif kepada positif.
Pendidikan juga dapat mengembangkan potensi individu ke arah
positif seperti membina akhlak, budi pekerti dan peribadi yang
mulia. Malahan pendidikan membangunkan insan daripada
aspek sosial iaitu sumbangan sesesorang kepada
diri, masyarakat serta negara. Selain itu, pendidikan
adalah penghubung kepada pembangunan insan
seterusnya membantu ke arah pembangunan negara.
KONSEP PEMBANGUNAN INSAN
Kerajaan sangat komited dalam Pembangunan Modal Insan. Pembangunan Modal Insan adalah tindakan atau program yang dilaksanakan oleh sesebuah organisasi untuk membangunkan seseorang supaya berketerampilan dari aspek pengetahuan, berkemahiran dan pembentukan sikap dalam melaksanakan tugas. Dalam konteks negara Malaysia, Pembangunan Modal Insan adalah usaha yang dilakukan oleh pihak kerajaan bagi melahirkan rakyat yang berpendidikan, berkemahiran dan seterusnya berkebolehan membantu.
Antara kepentingan Pembangunan Modal Insan adalah seperti yang berikut ↴
➠ Menjana pendapatan negara
➠ Pembangunan negara pada masa akan datang
➠ Penentu kejayaan dasar-dasar kerajaan seperti Wawasan 2020
➠ Membantu kerajaan dalam membangunkan negara
Pendidkan memainkan peranan yang penting dalam membangunkan modal insan. Modal insan yang ingin dihasilkan oleh mantan Perdana Menteri YAB Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi ialah seorang yang mampu ↴
➭ Berfikir secara kritis dan kreatif
➭ Berkemahiran menyelesaikan masalah
➭ Berkeupayaan mencipta peluang-peluang baharu
➭ Mempunyai ketahanan serta berkebolehan untuk berhadapan dengan persekitaran
PEMBANGUNAN INSAN
Pembangunan bermaksud proses membina, mencapai kemajuan, perkembangan dan sebagainya. Insan pula bermaksud insan atau manusia yang dijelaskan sebagai makhluk yang telah dicipta oleh Tuhan. Maksud yang ingin disampaikan ialah pembinaan insan yang tepat dan betul dapat membantu sesebuah negara dalam melahirkan masyarakat yang memastikan kejayaan masa depan negara. Secara umum dan amnya konsep pembangunan modal insan dan kepentingannya berkenaan dalam pembangunan negara pada masa kini dan akan datang.
Pembangunan Insan dirujuk sebagai pembangunan sumber manusia yang perlu digilap diperingkat awal iaitu semasa diusia muda kerana ia merupakan elemen penting bagi memastikan negara terus berdaya saing dan tahan lebih-lebih dalam zaman ekonomi sejagat yang berlandaskan pengetahuan serta bertunjangkan sains dan teknologi.
SISTEM PENDIDIKAN
Pendidikan dalam zaman ini bercirikan unsur global dan masa yang sama tanpa meninggalkan yang asal yang bersifat tempatan. Pendidikan perlu melahirkan warganegara Malaysia yang berupaya merancang masa depan, mampu menghadapi cabaran baru, berupaya pilihan dengan masa depan serta berupaya membuat pilihan dengan bijak, tepat dan sesuai dengan cabaran semasa yang dihadapi.
Sistem pendidikan di Malaysia bermula diperingkat asas sekolah rendah, menengah seterusnya peringkat Pengajian Tinggi. Pelajar akan melalui pelbagai ujian dan peperiksaan yang disediakan oleh pihak bertanggungjawab untuk menentukan tahap kefahaman mereka dengan apa yang telah diajar. Melalui peperiksaan yang diambil, pelajar dapat dinilai dan dikategorikan kepada beberapa kumpulan. Tujuan pembahagian kumpulan ini adalag untuk membantu kumpulan yang rendah agar boleh diperbaiki dan meningkat nik serta kumpulan yang tinggi lebih maju.
Matlamat pendidikan di Malaysia adalah bertujuan untuk :
➢ Melahirkan rakyat Malaysia yang taat setia dan bersatu padu
➢ Melahirkan insan beriman, berakhlak mulia, berilmu, berketerampilan dan sejahtera
➢ Menyediakan sumber tenaga manusia untuk keperluan kemajua negara
➢ Memberi peluang-peluang pendidikan kepada semua warganegara Malaysia
PERINGKAT DAN TEMPOH PENDIDIKAN
Kementerian akan memastikan kanak-kanak mendapat peluang yang sama dalam pendidikan tanpa mengira latar belakang etnik melalui usaha memastikan akses sejagat pada peringkat persekolahan, pendidikan rendah, menengah rendah dan menengah atas.
Antara langkah-langkah yang diambil termasuklah yang berikut :
⇝ Memastikan peringkat dan tempoh pendidikan selari dengan amalan sistem pendidikan berprestasi tinggi
⟿ Pemberian bantuan yang lebih bersasaran dan berasaskan keperluan serta bantuan lain kepada pelajar dan sekolah
PERINGKAT PENDIDIKAN
Sistem pendidikan terbahagi kepada lima peringkat ⤵
Peringkat Pertama ➾ Prasekolah
Peringkat Kedua ➾ Sekolah Rendah
Peringkat Ketiga ➾ Sekolah Menengah
Peringkat Keempat ➾ Lepas Menengah
Sistem pendidikan formal selama 12 hingga 13 tahun (tidak termasuk pendidikan prasekolah sebelum mengikuti pendidikan tinggi.
PENDIDIKAN PRASEKOLAH
Pendidikan prasekolah ialah tempoh yang mencukupi kepada kanak-kanak untuk mengembang potensi intelek, rohani, emosi dan jasmani sebagai persediaan sekolah rendah.
a) Pendidikan prasekolah untuk kanak-kanak berumur antara 4 hingga 5 tahun➻
b) Pusat jagaan harian untuk kanak-kanak yang kurang daripada 4 tahun.
⇛ KURIKULUM KEBANGSAAN
Kementerian Pendidikan Malaysia telah menggubal dan merancang kurikulum untuk dilaksanakan disemua peringkat pendidikan. Tujuan kurikulum ini adalah untuk melahirkan pelajar yang seimbang dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi. Kurikulum Kebangsaan terbahagi kepada lima (5) :
(a) Kurikulum Asuhan dan Didikan Awal Kanak-kanak
(b) Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsan (KSPK)
(c) Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR)
(d) Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)
(e) Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM)
Antara strategi pelaksanaan kurikulum disekolah ialah :
⇾ Menyediakan dokumen standard kurikulum asuhan dan didikan awal kanak-kanak serta kurikulum prasekolah kebangsaan
⇾ Menggubal standard kandungan dan standard pembelajaran untuk setiap matapelajaran diperingkat rendah dan menengah
⇾ Menyediakan bahan sokongan kurikulum untuk menyokong pelaksanaan kurikulum
⇾ Menyemak dan meminda atau membuat perubahan kurikulum berdasarkan perubahan dasar pendidikan dan dasar utama negara
⇾ Menyediakan, menyemak dan menegemas kini kurikulum sedia ada mengikut keperluan semasa dan masa hadapan
⇛ KOKURIKULUM KEBANGSAAN
Bagi melahirkan pelajar yang seimbang dari sudut intelek, minat, bakat, jasmani dan rohani ke arah pembangunan kepimpinan murid, pembentukan nilai etika serta jati diri, Kementerian Pendidikan telah mewajibkan pelajar untuk mengikuti aktiviti kokurikulum. Pelaksanaan kokurikulum bertujuan memantapkan jati diri dan pembangunan modal insan yang cemerlang. Antara strategi pelaksaan kokurikulum disekolah adalah seperti berikut :
a- Membudayakan aktiviti kokurikulum dalam kalangan murid
b- Memberi wajaran kepada penglibatan yang sesuai kepada aktiviti kokurikulum
c- Memberi peluang kepada semua murid untuk melibatkan diri secara aktif melalui kepelbagaian aktiviti kokurikulum
d- Melibatkan murid pelbagai kaum dalam aktiviti kokurikulum
e- Memberi penekanan terhadap penghayatan agama dan nilai-nilai murni dalam aktiviti kokurikulum
PENDIDIKAN RENDAH
Kerajaan beritltizam untuk meningkatkan enrolmen diperingkat sekolah rendah. Hal ini bertujuaan memastikan semua rakyat Malaysia mempunyai pendidikan rendah adalah untuk menyediakan asas yang kukuh dalam kemahiran 3M iaitu :-
😊 Membaca
😊 Menulis
😊 Mengira & Menaakul
Pengenalan kepada konsep asas sains, kemahiran pravokasional, kemahiran generik, serta penerapan nilai-nilai-nilai murni.
PENDIDIKAN MENENGAH
Tujuan utama pendidikan menengah ialah :-
🌸 Melahirkan pelajar yang mempunyai kemahiran berfikir tinggi (kritis,kreatif,inovatif)
🌸 Mempunyai nilai jati diri kenegaraan yang tinggi
🌸 Menguasai sekurang-kurangnya 2 bahasa utama (Bahasa Melayu & Bahasa Inggeris)
PENDIDIKAN LEPASAN MENENGAH
Tujuan pendidikan lepasan menengah adalah untuk memperkukuh pengetahuan dan kemahiran mereka sebagai persediaan bagi melanjutkan pengajian keperingkat ijazah pertama diinstitusi pengajian tinggi semada didalam atau diluar negara.
PENDIDIKAN FORMAL
Terdapat beberapa jenis pendidikan formal di Malaysia :-
1) Laluan Pendidikan Vokasional
2) Laluan Pendidikan Teknikal
3) Laluan Pendidikan Agama
4) Laluan Pendidikan Sukan & Seni
5) Pendidikan Khas
6) Pendidikan untuk Murid Pintar Cerdas
7) Pendidikan Swasta
CADANGAN MEMPERTINGKATKAN DALAM SISTEM PENDIDIKAN
↬ Meningkatkan semangat patriotik dengan memastikan Rukun Negara dipelajari & dihayati daripada awal persekolahan
↬ Memupuk budaya cinta akan ilmu pengetahuan
↬ Membina penampilan yang positif dalam diri pelajar seawal persekolahan lagi
RUMUSAN
Pembangunan modal insan pendidikan adalah perkara yang amat diperlukan kerana dapat meningkatkan bina upaya generasi muda Malaysia kearah melahirkan guna tenaga yang terlatih dan berdaya saing, sepadan dan mencukupi dengan keperluan negara pada masa hadapan. Pendidikan memainkan pernanan penting dalam usaha membangunkan modal insan yang mempunyai :
👍 Jati diri yang kukuh
👍 Berketerampilan
👍 Berkeperibadian mulia
👍 Berpengetahuan
👍 Berkemahiran tinggi
Seterusnya, modal insan yang ingin dihasilkan perlu mampu untuk berfikir secara kritis dan kreatif, berkemahiran menyelesaikan masalah, berkeupayaan mencipta peluang-peluang baru, mempunyai ketahanan serta kebolehan untuk berhadapan dengan persekitaran dunia global yang sering berubah-ubah. Pemimpin yang cemerlang harus mempunyai penghayatan dan pemahaman dalam modal insan untuk menjadikan negara kelas pertama. Selain itu, perlu memahami keperluan dan kepentingan pembangunan insan dalam sistem pendidikan Malaysia. Akhirkalam, penyelesaian oleh semua pihak dalam menangani cabaran dalam menjayakan pembangunan insan dalam sistem pendidikan di Malaysia.
This comment has been removed by the author.
ReplyDeletekt sini, kita dapat tau dengan lebih mendalam lg mengenai pembangunan insan..keep it up!!
ReplyDeleteKini saya lebih faham tentang pembangunan insan
ReplyDeleteAdakah golongan oku tu masuk dalam bberapa jenis pendidikan yang anda nyatakan
ReplyDeleteya,golongan orang kelainan upaya(oku)juga diberikan pendidikan yang sama seperti pelajar-palajar normal.
DeleteOh.. Mcm tu pula tu kan... Baru sia tau...
ReplyDeleteBule ba klo ko
Ya betul. Dengan wujudnya blog seperti ini, kita dapat mengetahui dengan lebih mendalam mengenai Pembangunan Insan. Mengapa, kenapa ia diwujudkan. Penting untuk pembelajaran & rujukan di masa hadapan..... 👍👍
ReplyDelete👍🏼
ReplyDeleteterbaikkkk
ReplyDeleteGood information👍.
ReplyDeleteKeep it up Mai😙
ReplyDeleteBermanfaat 👍
ReplyDelete